کارگاه آموزشی «از ایده تا فیلمنامه»

ashkanziaei بدون دیدگاه

مشهد- ايرنا- كارگاه آموزشي ‘از ايده تا فيلمنامه’ در قالب برنامه هاي جنبي سيزدهمين جشنواره فيلم فجر مشهد با حضور دانشجويان و علاقه مندان به فيلم‎سازي و سينما در محل سينماي هويزه اين شهر برگزار شد.

به گزارش ايرنا، يك كارشناس سينما و مدرس دانشگاه در اين كارگاه گفت: ايده جرقه اوليه و نقطه آغاز نگارش فيلمنامه است كه منجر به نگارش مي‏شود.
مهدي رضايي در خصوص منابع الهام ايده افزود: گاهي نويسنده تصوير واضحي از آنچه مي‎خواهد بنويسد در ذهن دارد و بر مبناي آن اقدام به نگارش فيلمنامه مي‎كند.
وي ادامه داد: گاهي نيز ذهن نويسنده درگير موضوعي است كه شايد خودش نداند چيست، به عبارت ديگر تصوير گنگي در ذهن دارد كه بر اساس آن نگارش فيلمنامه را آغاز مي‎كند.
او طرح پرسش ‘چه مي‎شود اگر’ را روش ديگري براي ايده‏يابي ذكر و بيان كرد: اين جمله مي‎تواند منجر به جرقه ايده در ذهن شود و نويسنده مي‏تواند آن را پردازش كند.









اشکان ضیایی کارشناس دیگر این کارگاه آموزشی بود

وی گفت: ايده همانند يك فريم در عكاسي است كه نويسنده با كمك پس‌زمينه‌هاي ذهني خود مي‏تواند آن را پردازش كند و فيلمنامه را بنويسد.
اشكان ضيايي افزود: زاويه نگاهي كه نويسنده بر اساس پس‎زمينه‌هاي ذهني خود به ايده مي‌دهد منجر به شكل‌گيري قصه و نگارش فيلمنامه خواهد شد، در واقع ايده در يك فريم همه چيز را مقابل نويسنده قرار مي‎دهد و سپس پس‎زمينه‌هاي ذهني نويسنده به تبديل آن به فيلمنامه كمك خواهد كرد.
وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه ايده مي‎تواند طرح كلي باشد كه پايان ندارد؟ گفت: تا زماني كه نويسنده نداند پايان ايده چيست نمي‌تواند در نوشتن پيش برود، البته گاهي در نگارش داستانها و فيلمنامه‌هايي كه فرم اهميت دارد نيازي نيست نويسنده آخر فيلمنامه را بداند و بر مبناي فرم داستان پيش مي‎رود اما در غير اين صورت پايان ايده بايد در ذهن نويسنده مشخص باشد.
او در پاسخ به پرسش ديگري در مورد وفاداري نويسنده به ايده اوليه اظهار كرد: ايده يك نقطه شروع است كه در طول مسير مي‎توان تغييراتي در آن ايجاد كرد و لزوما نويسنده نبايد به آن وفادار باشد.

روشهاي پردازش ايده
كارشناس سينما و مدرس دانشگاه نيز در ادامه، ايده را به سه دسته بد، معمولي و درخشان تقسيم و بيان كرد: نويسنده براي پردازش ايده خود مي‎تواند از الگوها و تئوري‌هاي شناخته شده در داستان نويسي و همچنين تجربيات موفق ديگران الگوبرداري كند.
دومين كارگاه از سلسله كارگاه‎اي آموزشي سيزدهمين جشنواره فجر مشهد كه ويژه مستندسازي است نيز با عنوان ‘از ايده تا توليد’ ساعت 16 روز شنبه 24 بهمن ماه در سالن شماره چهار سينما هويزه مشهد با حضور جمشيد مجددي و محمد دستمالچيان براي عموم علاقه مندان برگزار مي شود.

بهمن 1394


دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *